درحالتی که روی کاور موتور برخی از خودروها توجه نمائید، کلامهایی را که به صورت اختصاری درج شدهاند مشاهده خواهید کرد.
حروفی مانند SOHC ، DOHC و یا این که OHV که روی موتور خیلی از خودروها مندرجاند.
این عبارتها که خلاصه یک عبارت میباشند، مرتبط با نوع رغبت سوپاپ خودرو میباشد. گونههای این گرایش سوپاپها عبارتند از:
تمایل سوپاپ OHV
تمایل سوپاپ OVH یا این که Overhead Valve در تحت موتور قرار گرفته و نیرو را از روش میلههای بلندی به سوپاپها منتقل مینماید. موتورهایی که مجهز بدین نوع رغبت بادامک میباشند، نسبت به اشکال دیگر، خردخیس البته با دوام بالاترند. دراین نوع موتورها، تهیه و تنظیم فرصتبندی ظریف سوپاپها در سرعتهای بالا، نقص میباشد. نکته منفی جانور دراین نوع موتورها، این میباشد که نصب بیش تر از دو سوپاپ برای هر سیلندر ناممکن میباشد. این سبک از تمایل سوپاپها با این که سبک کهن به اکانت میآیند، البته تعدادی سال میباشد که با توفیق از آنان در موتور خودروها به کارگیری میشود.
رغبت سوپاپ SOHC
تمایل سوپاپ SOHC یا این که Single Overhead Camshaft بیشتر در موتورهای خطی وجود داراست و به طور ردیفی در بالای سیلندر قرار گرفته میباشد. موتورهای خطی یک تمایل سوپاپ داشته و در هر سیلندر دو سوپاپ در لحاظ گرفته گردیده است. این موتورها به جهت دخالت بی واسطه رغبت سوپاپ برای گشوده و بسته نمودن سوپاپها، مجالبندی سوپاپها در سرعتهای بالا نسبت به موتورهای OHV بسیار ظریفخیس میباشد.
رغبت سوپاپ DOHC
تمایل سوپاپ DOHC یا این که Double Overhead Camshaft در موتورهای خطی گزینه به کار گیری قرار میگیرند. درین موتورها دو رغبت سوپاپ DOHC وجود دارااست که در اشکال V صورت آنها، این تعداد به ۴ تمایل سوپاپ ارتقاء مییابد. رغبت سوپاپهای DOHC به طور جفتی و در بالای سیلندرها قرار میگیرند. این یعنی که در موتورهای مجهز به رغبت بادامکهای DOHC، برای هر سیلندر چهار سوپاپ در لحاظ گرفته شدهاست، دو سوپاپ برای ورود هوا و سوخت و دو سوپاپ برای خروج گازهای نتایج از احتراق. دراین آرایش و پیرایش تزریق هوا عالی شکل میپذیرد، براین اساس با وسعت موتور یکسان نسبت به بقیه موتورها اقتدار بیشتری ساخت میشود.
اینک در اکثر خودروهای امروزی از موتورهایی که به رغبت سوپاپ DOHC مجهز میباشند به کارگیری میشود. برهان آن هم تزریق هوا و سوخت به شکلی خوب میباشد که منجر میشود تا با وسعت موتور یکسان، اقتدار بیشتری نسبت به بقیه موتورهای خودرو که فاقد تمایل سوپاپ DOHC میباشند، ساخت و ساز خواهد شد.
فزونه های تجاری دارای امکانات حرفه ای.