شاتون یکی قطعات خودرو میباشد که نقش حیاتی در ایجاد تکان دورانی دارااست، به صورت کلی خودروها از اجزا و قطعات خرد و بلندمرتبه متعددی درست شدهاند که هر کدام وظیفه خاص خویش را داراست و در کنار هم منجر جنبش اتومبیل میگردند و نقش کلیه آنها اصلی میباشد البته برخی از قطعات مثل شاتون مداقه دو چندانی دارا هستند به این دلیل که سوای آنها جنبش خودرو را قابلیت پذیر نخواهد بود.
شاتون که اسم مهم آن Connecting Rod میباشد، یک کدام از قسمتهای اساسی موتور میباشد که وظیفه داراست رابطه در میان گرایش لنگ و پیستون را برقرار سازد، بهاین شکل که یک طرف آن به پیستون وصل میگردد و طرف دیگر آن به تمایل لنگ متصل میشود، در واقع طرف خردخیس شاتون به پیستون و طرف تعالیخیس آن به تمایل لنگ وصل میگردد.
فرآورده شاتونها معمولا از محصول فولاد میباشد، چون ضربههای پیستون آغاز به شاتون و آن گاه به تمایل لنگ وارد میگردد، براین اساس شاتون را از فرآورده فولاد میسازند تا استحکام کافی در قبال ضربهها را داشته باشد، در واقع ضربههای ناشی از احتراق و جابجایی نیروی آن به تمایل لنگ از عاملها مهم ناکامیشاتون ها است.
به این ترتیب شاتون خلال استحکام زیاد در قبال ضربهها بایستی بتواند حرارت بالای مو جود در فضای سیلندر را نیز تحمل نماید، شاتون بایستی به سیرتکاملای باشد که زیر فشارهای پیستون مبتلا هیچ سیرتکامل شکستگی، رخنه خوردگی و یا این که خمیدگی نشود .