سنسور سرعتماشین را از حیث طرز کارایی میاقتدار به دو مجموعه کلی از نگاه ساختار مکانیکی کارایی و یا این که ساختار الکترونیکی تقسیم کرد.
سنسور سرعتمکانیکی
به عبارتیطور که از اسم این سنسورها مشخص و معلوم میباشد، ساختار مکانیکی دارا هستند و مکانیزم بی آلایش منجر کارکرد آنها میشود.
چرخدنده روی مبنا خروجی گیربکس منجر چرخش چرخدنده سنسور سرعتمیگردد و سیم کیلومتر را که در اساس سنسور سرعتمکان میگیرد، میچرخاند. این سیم نیز در غایت سبب چرخش عقربه کیلومترشمار گردد.
سنسور سرعتاپتیکال
این نوع از سنسورها دارنده تابش نور و روشنایی ضعیف میباشند که معمولا از نوع مادون قرمزرنگ میباشد و با دیده معمولی چشم نمیشود. روبروی این نور و روشنایی یک برگه مدرج و اندازهگیریگردیده وجود دارااست که با عبور نوروروشنایی از آن تا وصال به گیرنده روبرو یا این که رفلکس فروغ، میقدرت سرعت دورانی را سنجید. این طریق اما در خودروها چندان کاربرد ندارد؛ ولی اکثری از وسایل سنجش سرعت دورانی اجسام از این شیوه به کار گیری مینمایند. این نوع از سنسورها نیز فارغ از تماس فعالیت مینمایند و به همین عامل نیز فساد مقداری دارا هستند.
سنسور سرعتاپتیکال اعتنا بالایی دارااست و به گردوغبار، آب و آلودگی حساس وجود ندارد. ولی بروز عیب و مشکل در چشمیگیرنده و فرستنده ممکن میباشد فیس دهد و همینطور بها بالا و ابهامهای الکترونیکی دارا هستند.